Ny blogg

Numera bloggar jag på -> http://www.nouw.se/sarahriis

5 tips för dig som vill börja med löpning

 
Bildkälla


Jag har de senaste månaderna fått en nyfunnen kärlek för löpning. Innan kan jag ha sprungit någon gång, men det tog aldrig någon fart för att jag tyckte det var tråkigt och jag hittade ingen motivation. Jag började istället med styrketräning, som jag har kört med 3-6 gånger i veckan i flera år beroende på hur mycket tid jag har haft, som har funkat jättebra. Men på sista tiden kände jag att jag ville lägga till lite kondition, och få lite variation till träningen. Så när jag blev erbjuden att få ett par gamla löparskor av min svärmor kände jag att det var dags att testa på löpning igen. Här har du 5 tips om du också känner dig sugen på att ta tag i löpningen. 
 
1. Hitta någon att börja med
Det låter kanske som något jättevanligt tips, men för mig var det en stor anledning till varför jag ens testade på att springa igen. Att ha någon man kan springa med gör att det är enklare att börja, man kan pusha varandra igenom den jobbiga tröskeln att komma igång. För när du väl har kommit igång kommer det vara mycket enklare att ta sig ut på en löptur själv. 
 
2. Vänj in det
Mina första löprundor var inte dom roligaste, det gjorde ont i muskler jag inte visste jag hade och det gjorde ont i flera dagar. Speciellt i knäna! Mitt misstag var att jag körde in princip pang på. Jag fick vila i flera veckor innan jag vågade testa på igen. När det var dags igen tog jag det mer lugnt. Värmde upp ordentligt (vi har turen att bo nära ett elljusspår, så det blir perfekt uppvärmning att gå i rask takt till spåret) och tog bara en kort löprunda med intervaller och tog en lugn promenad hem igen. Så här körde jag en gång i veckan till det inte gjorde ont i benen dagen efter längre. Om ni har fått ont i knäna som jag, undvik att springa i nedförsbackar. Så ta korta löpturer med mycket vila i mellan i början för att vänja kroppen. Öka sedan på successivt.
 
3. Bestäm dag och tid
För mig och min sambo är det alltid en löptur på måndagar direkt efter jobbet. Vi bara bestämde det, och nu har det blivit en sån rutin att vi inte tänker på det längre. Så om du har ett schema som gör att du kan bestämma en viss tid eller dag, gör det! Det blir mekaniskt till slut och man tänker inte på om man verkligen känner för en löptur eller inte, som det annars är väldigt att göra. Man övertänker det inte helt enkelt. För oss har detta funkat jättebra. Dom enda gångerna vi inte har tagit oss ut är på grund av för mycket snö.
 
4. Ha en plan 
Ha en rutt planerad innan du går ut. När du bara går ut och springer utan att veta var du ska lägger du massa onödig energi på att hela tiden ta beslut om du ska svänga höger eller vänster. Och du har hela tiden i åtanke att du inte kan springa för långt bort om du skulle bli trött så du har långt hem igen. Om du har tillgång till ett motionsspår så är det ett jättebra tips. Jag tycker det är så skönt att jag inte behöver tänka på vart jag ska. Det är bara att följa stigen och köra. Ett extra tips om du kör intervaller är att ta hjälp av stolpar. Vi brukar köra sprint två stolpar och gå en stolpe, sprint två stolpar, gå en stolpe osv. Jätteskönt att slippa ha en klocka på sig man ska snegla på hela tiden.
 
5. Lyssna på kroppen
Kanske det viktigaste av allt. Lyssna på kroppen! Gör det ont, ta det lugnt. Man kan inte härda igenom allt. När det gäller knän och leder är det inget jag vill riskera i alla fall. Jag lyssnade på kroppen när jag fick ont i knäna, tog det lugnt och gjorde om i ett lugnare tempo, och sen dess har det inte gjort ont i knäna. Nu har jag istället fått problem med benhinneinflammation, så nu anpassar jag mig efter det istället och försöker hitta lösningar så att det försvinner. Kroppen ger ut signaler av en anledning, så lyssna på dom. 
 
 
Sen är det bara att köra på och ha kul. Och jag skulle rekommendera er att testa på några veckor i alla fall innan ni bestämmer att det inte är något för er. För visst är det så att löpning inte är något för alla. Men för att ge det en ärlig chans tycker jag att man behöver ge det ett par veckor så att man tar sig igenom allt det onda i början. För efter jag slapp den värken tycker jag löpningen bara har blivit roligare och roligare. Och på bara några veckor känner jag mig mindre andfådd när jag joggar på plan mark och jag kan springa snabbare och längre. 
löpning - springa - tips - träning
10

Efter något hemskt, behövs något fint + BONUS: Något läskigt i klädkammaren

 
 
Söndagar brukar alltid vara filmdag för mig och min sambo. Tre filmer med lite spel-pauser i mellan brukar det bli. Men denna söndagen jobbade jag så spelandet hoppade vi över, och satte oss med tacos i soffan och kollade igenom tre filmer. (Känner att det nog är dags att ta vara på dom här dagarna. Tror inte det blir så många sånna när vi väl har fått barn, haha.)
 
Första filmen var Snowden, men den filmen hade nog behövt ett inlägg för sig självt. Sen blev det Before I wake. Jag hade läst på IMDB (hänger där rätt ofta) att den inte var så mycket skräck, utan det var mer en fable eller en fantasy-film. Vilket är sant, men den hade ju fortfarade läskiga bitar för det. Den var bara inte konstant läskig. Men så sjukt värd att se. Hade aldrig hört talas om den förrän jag snubblade på den när jag sökte på något annat på IMDB. Tycker den lilla pojken är grym, och sen är han riktigt söt med sina stora ögon.
 
Men efter man sett något sånt här vill man ju inte bara gå och lägga sig. Speciellt inte när filmen hade handlat om drömmar. Jag sa till min sambo "Nu kollar vi på barnfilm!" för annars hade jag inte vågat lägga mig, haha. Det stod mellan The secret life of pets och Pete's dragon, och drakar är ju coolt det blev den. Jag behöver verkligen en sån mysig familjefilm efter att ha sett något läskigt. När jag var yngre kunde jag se på hur många skräckfilmer som helst utan att det skrämde mig (det är väl det som har gjort mig så rädd för saker idag, haha) men idag är det väldigt sällan det visas skräckfilm på tvn. Så Pete'd dragon blev ett bra avslut på filmkvällen. Även om jag somnade och fick se färdigt slutet idag. Och den var självklart fin, 
 
 
◊◊◊
 
 
 
När jag skrev detta inlägget var jag ensam hemma, och det var helt tyst. Det hade precis blivit mörkt så det var bara lampor tända i det rummet jag var i. Helt plötsligt börjar jag höra massa ljus från andra sidan lägenheten. Jag tänkte att det bara var Ozzy, vår katt, men det lät så mycket så jag ville bara se vad han gjorde. Ljudet kom fram klädkammaren och det var helt svart där, i sovrummet och i hallen. Då tänkte jag ju såklart på filmen och blev helt mesig och rädd. Jag gick till köket och sa "Ozzy, vill du ha majs?" för han älskar majs. Om han ligger och sover kan man säga Ozzy hur många gånger som helst utan att han reagerar, men om man säger majs.. då spärras ögonen upp, haha. Men denna gången kom han inte. Och det har aldrig hänt. Nu blev jag ju ännu mer rädd. Jag gick tillbaka och fick tänt i hallen och sovrummet först. Så ljustet kunde rädda mig lite om det hände något, haha. Jag samlade mod och stack snabbt in handen i klädkammaren för att tända, och smällde upp dörren ifall det nu stod en mördare där inne. Jag möts istället av att Ozzy satt uppe på galgarna (!!!) till kläderna. Jag förstår inte hur han lyckades ta sig upp dit, typ två m upp. När han såg mig jamade han och man såg hur han inte fattade hur han skulle ta sig ner. Innan jag hann gå fram för att hjälpa honom hoppade/ramlade han rätt ner i tvättkorgen. Det blev ett lyckligt slut, haha.
 
 
before i wake - familjefilm - fantasy - film - filmkväll - pete's dragon - skräckfilm