chic W - 5 tips för dig som vill börja med löpning

5 tips för dig som vill börja med löpning

 
Bildkälla


Jag har de senaste månaderna fått en nyfunnen kärlek för löpning. Innan kan jag ha sprungit någon gång, men det tog aldrig någon fart för att jag tyckte det var tråkigt och jag hittade ingen motivation. Jag började istället med styrketräning, som jag har kört med 3-6 gånger i veckan i flera år beroende på hur mycket tid jag har haft, som har funkat jättebra. Men på sista tiden kände jag att jag ville lägga till lite kondition, och få lite variation till träningen. Så när jag blev erbjuden att få ett par gamla löparskor av min svärmor kände jag att det var dags att testa på löpning igen. Här har du 5 tips om du också känner dig sugen på att ta tag i löpningen. 
 
1. Hitta någon att börja med
Det låter kanske som något jättevanligt tips, men för mig var det en stor anledning till varför jag ens testade på att springa igen. Att ha någon man kan springa med gör att det är enklare att börja, man kan pusha varandra igenom den jobbiga tröskeln att komma igång. För när du väl har kommit igång kommer det vara mycket enklare att ta sig ut på en löptur själv. 
 
2. Vänj in det
Mina första löprundor var inte dom roligaste, det gjorde ont i muskler jag inte visste jag hade och det gjorde ont i flera dagar. Speciellt i knäna! Mitt misstag var att jag körde in princip pang på. Jag fick vila i flera veckor innan jag vågade testa på igen. När det var dags igen tog jag det mer lugnt. Värmde upp ordentligt (vi har turen att bo nära ett elljusspår, så det blir perfekt uppvärmning att gå i rask takt till spåret) och tog bara en kort löprunda med intervaller och tog en lugn promenad hem igen. Så här körde jag en gång i veckan till det inte gjorde ont i benen dagen efter längre. Om ni har fått ont i knäna som jag, undvik att springa i nedförsbackar. Så ta korta löpturer med mycket vila i mellan i början för att vänja kroppen. Öka sedan på successivt.
 
3. Bestäm dag och tid
För mig och min sambo är det alltid en löptur på måndagar direkt efter jobbet. Vi bara bestämde det, och nu har det blivit en sån rutin att vi inte tänker på det längre. Så om du har ett schema som gör att du kan bestämma en viss tid eller dag, gör det! Det blir mekaniskt till slut och man tänker inte på om man verkligen känner för en löptur eller inte, som det annars är väldigt att göra. Man övertänker det inte helt enkelt. För oss har detta funkat jättebra. Dom enda gångerna vi inte har tagit oss ut är på grund av för mycket snö.
 
4. Ha en plan 
Ha en rutt planerad innan du går ut. När du bara går ut och springer utan att veta var du ska lägger du massa onödig energi på att hela tiden ta beslut om du ska svänga höger eller vänster. Och du har hela tiden i åtanke att du inte kan springa för långt bort om du skulle bli trött så du har långt hem igen. Om du har tillgång till ett motionsspår så är det ett jättebra tips. Jag tycker det är så skönt att jag inte behöver tänka på vart jag ska. Det är bara att följa stigen och köra. Ett extra tips om du kör intervaller är att ta hjälp av stolpar. Vi brukar köra sprint två stolpar och gå en stolpe, sprint två stolpar, gå en stolpe osv. Jätteskönt att slippa ha en klocka på sig man ska snegla på hela tiden.
 
5. Lyssna på kroppen
Kanske det viktigaste av allt. Lyssna på kroppen! Gör det ont, ta det lugnt. Man kan inte härda igenom allt. När det gäller knän och leder är det inget jag vill riskera i alla fall. Jag lyssnade på kroppen när jag fick ont i knäna, tog det lugnt och gjorde om i ett lugnare tempo, och sen dess har det inte gjort ont i knäna. Nu har jag istället fått problem med benhinneinflammation, så nu anpassar jag mig efter det istället och försöker hitta lösningar så att det försvinner. Kroppen ger ut signaler av en anledning, så lyssna på dom. 
 
 
Sen är det bara att köra på och ha kul. Och jag skulle rekommendera er att testa på några veckor i alla fall innan ni bestämmer att det inte är något för er. För visst är det så att löpning inte är något för alla. Men för att ge det en ärlig chans tycker jag att man behöver ge det ett par veckor så att man tar sig igenom allt det onda i början. För efter jag slapp den värken tycker jag löpningen bara har blivit roligare och roligare. Och på bara några veckor känner jag mig mindre andfådd när jag joggar på plan mark och jag kan springa snabbare och längre. 
löpning - springa - tips - träning
10
rememberthiis.blogg.se

bra tips!

Emma

Bra tips för mig som tänkt börja löpträna! :)

Emma

Vilka bra tips för mig som har ett ganska dåligt utgångsläge! Tack för inspiration!

Iza

Bra tips!
Det jag gjorde som var jättebra för mig, var att göra en spellista på Spotify med musik som peppar mig, och så promenerade jag första låten och bestämde att nästa låt ska jag springa hela (så länge det inte gör ont), och när tredje låten kommer få jag promenera osv. Jag la ingen större vikt vid längden på låtarna mer än de inte skulle vara alldeles för långa, och hur snabbt jag sprang brydde jag mig heller inte om, bara jag inte var i promenadtempo på "springlåten". Det funkade för mig.

Jag kan inte springa med någon annan eftersom att den "någon annan" oftast vill och kan prata. När jag springer finns det inte en chans att jag ska orka med det 😂 Dessutom har jag svårt för att tidsbestämma min lust att dra ut (men tack och lov så vet jag att lusten kommer ofta), för de som inte har lusten är det ju verkligen ett bra tips att planera in det!

Nu har jag tyvärr en paus pga ont i höfterna som kommit av för mycket löpning 😞 Mjuka underlag är verkligen att rekommendera även om det är jobbigare. Mycket skonsammare, ändå ska jag envisas med asfalt... antagligen för att jag vet att jag orkar längre sträckor då, och då känns det ju lite roligare av någon anledning.

Longevity - en blogg om hälsa

Kanonbra tips, är i startgroparna för att börja löpträna. Tänkte ta med sonen.

Kattis

Bra tips!☺

Kajsa

Bra tips! Sprang lite I höstas men tog en paus i vinter då jag varken har orken eller rätt kläder. Så när jag kör igång i vår igen ska jag komma igång lite bättre. Vi har ett elljusspår någon km bort så det är ju perfekt 👌🏼

Ylva

Riktigt bra tips! Blir sugen på att börja springa igen :) Gör om, gör rätt!

JUNITJEJ

Tack för tipsen!

Isabelle

Hej!
Ny läsare här på din blogg! Är du Personlig tränare? Jobbar du inom Träning? Frågan bara dök upp i mitt huvud eftersom att du skrev det här inlägget jättebra!!
Väldigt intressant blogg! ;)