chic W - Var går gränsen på bröllop?

Var går gränsen på bröllop?

 
Från i somras då vi började planera vårt bröllop
 
För snart ett år sen så friade jag till världens bästa man mitt i backen i Sälen på nyårsafton. Han blev så himla chockad! Jag tror inte det fanns på hans världskarta att det skulle kunna hända, haha. Men han sa ja, och det blev en mysig kväll med familj och vänner i stugan med tre-rätters middag. Jag var ju lite smart när jag planerade det här, haha. Middag och bubbel redan redo. Jag hade inte berättat för någon så det blev lite fler chockade miner under kvällen. Åh, blir glad bara jag tänker på detta. Att man kan älska någon så mycket.
 
Men i alla fall.. Vi har ju tänkt (eller mest jag, haha) gifta oss sommaren 2017 på dagen vi firar 5 år tillsammans. Det är på en lördag så det känns som att det liksom är meningen. Längre än så har vi inte riktigt kommit. Vårt stora mål är att flytta till eget boende så vi håller på spara för fullt (är det bara jag som tycker det är löjligt med dagens höga kontantinsats, jag kommer ju hinna bli pensionär innan vi har råd känns det som!), därför känner vi att vi inte vill ha ett alldeles för kostsamt bröllop. Om vi hade bott i hus med tillräckligt stor tomt hade lätt haft det där. Jag vill ändå ha ett ganska intimt bröllop så man ändå hinner prata med alla under kvällen.
 
Nu till det stora problemet, var drar man gränsen på vem man ska bjuda och inte? Den kvällen bilden är ifrån skrev vi ner massa namn och diskuterande men det kändes som att det bara blev "Om vi bjuder han måste vi ju bjuda henne", "Ska man bjuda dom? För då borde vi väl bjuda dom andra också så dom inte tror att vi inte tycker om dom?" och så vidare.. När vi tänkte så kom man ju lätt upp i antal gäster och jag tänkte bara "Shit, vi kommer aldrig ha råd med detta".
 
Utan att ha en bestämd gästlista har vi i alla fall kommit överens om att bara bjuda dom närmsta och dom vi verkligen vill ha med. Redan där blir det många om man tänker på barn och respektive. Eller ska barn ens få komma? Hur brukar man göra? Rent spontant känner jag att man ska få bjuda, eller inte bjuda, vem fasen man vill och inte ha dåligt samvete över det. Det är våran dag! En dag som bara händer en gång i livet (hoppas jag!) och då tycker jag att vi ska få ha det precis så som vi vill ha det och alla andra får bara respektera det.
 
Hur har ni själva gjort? Eller har tänkt att göra? ❤︎
 
 
 
Från balen i gymnasiet, 2013. Jag kommer ihåg att han överraskade mig den dagen när vi stod utanför Göteborgsoperan att han köpt en 60" tv och en tvättmaskin. Min underbara fästman ❤︎
bröllop - frieri - planering
1
Yohanna af Skovde

Jag tänker att man får utgå från sin budget och sedan bjuda in människor utefter det. Det är ER dag, det är det viktigaste att ni har det bra. Om man inte kan bjuda alla tror jag inte att någon tar illa upp. Ett alternativ är att kunna bjuda fler om man har kuvertavgift. Hur kul som helst med giftemål!

Svar: Jag håller med! Kuvertavgift har jag inte ens tänkt på, det är ju ett alternativ :) Sen funderar vi lite på att gifta oss utomlands där dom som vill och kan får boka med sig, så kör vi en stor inflyttningsfest när vi flyttat. Så mycket möjligheter, haha :D
Sarah