chic W - Julbak så det räckte en hel dag

Julbak så det räckte en hel dag

 
Detta var en (av fyra!) grejer jag bakade med min svärmor.
 
Förra veckan hade jag och min svärmor planerat en bakdag, precis som vi hade gjort förra året. Stekpannebröd och lussebullar var det enda vi hade bestämt i förväg att vi skulle baka. Så jag kom dit tidigt på förmiddagen och hon var redan i full gång med första degen, haha. Stekpannebröd är en tradition dom har som brukar finnas med på julbordet.
 
Med lussebullarna körde vi hälften vanliga och resten skulle vi testa en ny grej. Man skulle göra dom till bollar istället och sen trycka ner "små bollar" av en blandning man gjort av mandelmassa och smör. Så det blev en krämig fyllning i mitten. Jättegott! Rekommenderas verkligen till er som vill testa lussebullar på ett nytt sätt och tycker om mandelmassa. Det roliga var när vi bakade dessa och la i formar så tog formarna slut. Och efter lite letande hittade vi muffinsformar.. med midsommarmotiv på! Där fick vi ett gott skratt, haha.
 
Under tiden vi bakade hittade vi ett nytt recept i en tidning vi ville testa, vörtbullar. Jag som älskar vörtbröd tyckte ju att detta lät jätteintressant. Så körde på med det också. Blev hur goda som helst. Riktigt saftiga. Men jäsningstiden var rätt lång på dessa. Så vi körde på ett recept till. Saffransskorpor från en receptbok av Ernst Kirchsteigers.
 
Jag brukar inte äta skorpor i vanliga fall, men dessa blev otroligt goda. Jag gillar saffran, jag gillar valnötter - jättebra kombo! När dom precis kommit ur ugnen och svalnat lite var dom som godast. Knaprig yta men lite mjuka inuti och alldeles ljumna. Dessutom blir det en väldigt fin dekoration att ha på bordet när man är klar. Men den är inte så välfylld längre, haha.
 
För er som vill ha en god, och mindre söt, kaka att ha till kaffet tycker jag verkligen ni borde testa dessa. Om ni gillar saffran och valnötter.
 
Ingredienser
200 g valnötter
100 g smör
3 st ägg
2,5 dl socker
0,5 g saffran
0,5 tsk salt
6 dl vetemjöl (6-7 dl)
1 tsk bakpulver
 
Gör så här
1. Hacka nötterna grovt.
2. Smält smöret i en kastrull och låt svalna.
3. Vispa ägg och socker pösigt. 
4. Stöt saffran med salt i en mortel och rör sedan ner blandningen i smöret.
5. Blanda nötter, mjöl och bakpulver för sig och rör sedan ihop med saffranssmöret och äggsmeten till en ganska lös deg.
6. Dela i tre delar och forma till rullar. Ta mer mjöl om degen känns för lös. 
7. Lägg rullarna på bakplåtspappersklädd plåt. 
8. Grädda i 200 grader i cirka 20 minuter. 
9. Skär längderna till skorpor med diagonala snitt. 
10. Torka i 75 grader i 60 minuter. 
11. Förvara i lufttät burk.
julbak - lussebullar - recept - saffran - skorpor - stekpannebröd - vörtbullar